Svar: Luft i maven - 14 mdr.
12. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Jeg har ikke indtryk af at særligt sensitive børn eller signalstærke børn, skulle have flere problemer med deres mave og fordøjelse end mange andre børn, jeg har heller ikke indtryk af at deres fordøjelse skulle være bedre ... Jeg oplever altså ikke rigtigt nogen sammenhæng her.
Til gengæld er der dog ofte sammenhæng mellem indtag af forskellige fødevarer og luft i maven. Især de grove grøntsager som broccoli, kål af forskellige slags, bønner og ærter kan give luft i maven. Også selleri og gulerødder kan der være lidt problemer med. Og det er generelt en god idé at stadig at give jeres datter godt kogte grøntsager og også gerne mos en gang imellem, fordi det letter optagelsen.
I skal som voksne være opmærksomme på tyggegummi og lignende der indeholder forskellige sødestoffer, fordi det faktisk også kan øge luften i maven, det kan det naturligvis også hos jeres datter, men jeg går ikke ud fra at hun får kunstige sødemidler eller tyggegummi - så det var mere et råd til jer :)
Frugt kan også give luft i maven og her har især æbler og bananer ry for at kunne give lidt ekstra luft og spiser man mange fibre, groft brød, for meget fuldkorn, så kan det også være et problem og i forhold til jeres datter, så vil det være rigtig godt at variere hendes indtag, så hun ikke får helt så fiberrig og grov kost som I gør. Det er fint at I giver hende pasta ,men I bør veksle eller blande de lyse typer med fuldkornsprodukterne, så optager hun det bedre.
Det kan også anbefales at give hende kød, fisk, olier af forskellige slags, også æg kan være neutralt for maven og også ris er ofte rigtig godt til at give lidt ro i en aktiv mave. Prøv også gerne med neutrale surmælksprodukter som A38 eller ymer, netop fordi mælkesyrebakterierne kan være godt til at stabilisere og give ro i maven. Og ma kan også købe mælkesyrebakterier og give hende - f.eks. BioGaia eller Bifiform minidråber.
Væske nok er også vigtigt og det er her rigtig godt, hvis jeres datter drikker vand. Vand er den bedste tørstslukker og derudover kan hun få mælk. Det er en god idé ikke at give hende iskolde drikke, fordi hvis det er for koldt, så nedsættes tarmfunktionen og det er samtidig også svært at drikke helt nok.
At bruge sig selv motorisk er vigtigt for at holde maven igang og med den alder jeres datter har nu giver det sandsynligvis sig selv. Hun sidder nok ikke stille særligt længe af gangen og det er super godt :)
Jo mere variation I kan give jeres datter at spise, jo bedre er det - også for hendes mave-tarm funktion.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske