Svar: Luft i maven - 14 mdr.

12. december 2011

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)

Jeg har ikke indtryk af at særligt sensitive børn eller signalstærke børn, skulle have flere problemer med deres mave og fordøjelse end mange andre børn, jeg har heller ikke indtryk af at deres fordøjelse skulle være bedre ... Jeg oplever altså ikke rigtigt nogen sammenhæng her.

Til gengæld er der dog ofte sammenhæng mellem indtag af forskellige fødevarer og luft i maven. Især de grove grøntsager som broccoli, kål af forskellige slags, bønner og ærter kan give luft i maven. Også selleri og gulerødder kan der være lidt problemer med. Og det er generelt en god idé at stadig at give jeres datter godt kogte grøntsager og også gerne mos en gang imellem, fordi det letter optagelsen.

I skal som voksne være opmærksomme på tyggegummi og lignende der indeholder forskellige sødestoffer, fordi det faktisk også kan øge luften i maven, det kan det naturligvis også hos jeres datter, men jeg går ikke ud fra at hun får kunstige sødemidler eller tyggegummi - så det var mere et råd til jer :)

Frugt kan også give luft i maven og her har især æbler og bananer ry for at kunne give lidt ekstra luft og spiser man mange fibre, groft brød, for meget fuldkorn, så kan det også være et problem og i forhold til jeres datter, så vil det være rigtig godt at variere ...

Annonce

... hendes indtag, så hun ikke får helt så fiberrig og grov kost som I gør. Det er fint at I giver hende pasta ,men I bør veksle eller blande de lyse typer med fuldkornsprodukterne, så optager hun det bedre.

Det kan også anbefales at give hende kød, fisk, olier af forskellige slags, også æg kan være neutralt for maven og også ris er ofte rigtig godt til at give lidt ro i en aktiv mave. Prøv også gerne med neutrale surmælksprodukter som A38 eller ymer, netop fordi mælkesyrebakterierne kan være godt til at stabilisere og give ro i maven. Og ma kan også købe mælkesyrebakterier og give hende - f.eks. BioGaia eller Bifiform minidråber.

Væske nok er også vigtigt og det er her rigtig godt, hvis jeres datter drikker vand. Vand er den bedste tørstslukker og derudover kan hun få mælk. Det er en god idé ikke at give hende iskolde drikke, fordi hvis det er for koldt, så nedsættes tarmfunktionen og det er samtidig også svært at drikke helt nok.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

At bruge sig selv motorisk er vigtigt for at holde maven igang og med den alder jeres datter har nu giver det sandsynligvis sig selv. Hun sidder nok ikke stille særligt længe af gangen og det er super godt :)

Jo mere variation I kan give jeres datter at spise, jo bedre er det - også for hendes mave-tarm funktion.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg